Seitsemän vuotta sitten kirjoitin tänne tämän:

 

Minä opin rakastamaan sitä,
mikä aiheuttaa minulle vaikeuksia,
ja joskus myös sinä kuulut siihen
haastaessasi minua.
Jo varhain opin odottamaan rakkautta,
joka loi illuusioita ja herätti onnen kuvitelmia.
Vasta myöhemmin olen huomannut, että nuo odotukset
myös vahingoittavat minua,
koska ne ovat estäneet minua valmistautumasta nykyisyyteen,
joka on kuvitelmiani vaikeampi ja kovempi.
Niin minulta puuttuu voimavaroja
kasvaa ulos pienuudestani.

Siksi minä opettelen rakastamaan sitä,
mikä täydentää minusta puuttuvaa.
Haastetta, joka havahduttaa,
pettymystä, joka sysää minua suurempaan aitouteen,
kipua, joka näyttää minulle rajani,
menetystä, jonka kuvittelin kestäväni kevyemmin.

Vielä minun täytyy harjoitella ja antaa itselleni aikaa,
esikuvia ei ole monta,
mutta suunnan minä olen valinnut
ja aion seurata sitä.

Ulrich Schafferin kirjasta Rakastan ja maailma avautuu

 

Nyt, seitsemän vuotta myöhemmin, minulla on jälleen voimia kirjoittamiseen.

"Rakastaa sitä, joka aiheuttaa vaikeuksia" , "Haastetta, joka havahduttaa" , "Pettymystä, kipua.. jonka kuvittelin kestäväni" Enpä tiennyt, mitä tuolloin itselleni toivoin.

Vuosia elin suhteessa, jossa sen, jonka kuuluisi olla samalla puolella ja jopa suojella, olikin suurin viholliseni. Minä, vahva, itsenäinen ja fiksu ihminen, olin lamaantunut kuin hiljalleen keitettävä sammakko. Käymiini haasteisiin ei löydy millään järjellä mitään syytä -huono tuuri ehkä. Olin saanut elää lapsuudenkin niin turvassa, etten osannut tunnistaa pahuutta, joka hiipi elämääni vähitellen. Kyseenalaistin omaa järkeäni ja itseäni. Välillä taistelin ja välillä tuntui kuin olisin vain seurannut omaa elämääni sivusta, voimatta vaikuttaa siihen mitenkään. En tiennyt kuinka julma ja hirveä voi ihminen toiselle olla. En tosiaan tiennyt, mitä tarkoittaa "Rakastaa sitä, joka aiheuttaa kärsimystä".

Runon lopussa on se, jonka allekirjoitan vielä tänäkin päivänä. "Täytyy harjoitella ja antaa itselleni aikaa". Tiedän, miten vaikeaa se on, ja tiedän etten ole ainoa, joka näiden asioiden kanssa kamppailee. Tiedän myös, että yksin se on vaikeaa, ja asioista puhuminen ja kirjoittaminen voi auttaa myös muita. Ehkä joku muu saa voimia pompata vedestä pois, ennen kuin se kiehuttaa hengiltä.

 

m.e.